2017-06-15

Ska ni på bilsemester i sommar? Tänk på att rätt tryck i däcken kan spara energi (och pengar)

bild på gammalt bildäck

Alla som cyklat med dåligt pumpade däck vet att det går mycket tyngre. Samma sak gäller också för bilar även om föraren inte känner av det i gaspedalen så märks det i plånboken och miljön. Ekonomi, miljö och säkerhet har mycket att vinna om vi kontrollerar lufttrycket i däcken oftare.

Energikontoret i Mälardalen ger råd inför bilsemestern

Körs bilen med 80 % av rekommenderat lufttryck så ökar bränsleförbrukningen med 3 % och körs den med 70 % av rekommenderat lufttryck så kan däckens livslängd halveras. Utöver det så försämras också köregenskaperna vid exempelvis undanmanöver.

Ibland går det att se på däcket om det körs med fel lufttryck. Om mönstret är mer slitet i mitten av däcken kan trycket vara för högt medan mönstret slits på bägge sidorna om trycket är för lågt.

Det rekommenderade däcktrycket gäller kalla däck och bildäck anses ha uppnått arbetstemperatur redan efter 3 kilometers körning. Om en bilist då kollar däcktrycket längs vägen på en bilresa (längre än 3 km) och ser att det stämmer överens med det rekommenderade, så är trycket egentligen ungefär 0,3 bar för lågt. Detta kan vara en av anledningarna till att så många ovetandes har för lågt tryck. Så fyller ni på luft i varma däck kan det vara lämpligt att lägga sig ungefär 0,3 bar över det rekommenderade trycket. Enligt Trafikverket kan du fylla däcket 10–15 procent över det rekommenderade däcktrycket utan att du äventyrar trafiksäkerheten.

Många bäckar små

Att kunna spara 3 % av bränsleförbrukningen låter kanske inte som så mycket men då bör man komma ihåg att det rullar nästan 4 miljoner privatbilar enbart i Sverige och sedan tillkommer några miljoner företagsägda bilar också. Det ligger mycket sanning i uttrycket ”många bäckar små”.

Bild på en skylt från Överåtrneå

Kort eller lång bilresa i sommar? Du och miljön tjänar alltid på rätt ringtryck.

Senast publicerad 2017-06-15