
Rörelseglädje och Rastskoj ger välmående och trygghet i skolan
För Barn- och utbildningsförvaltningen i Gnesta kommun är det viktigt att arbeta för att förebygga psykisk ohälsa och att främja psykiskt välmående i sina verksamheter.
Barn- och utbildningsförvaltningen i Gnesta kommun arbetar aktivt med att främja psykiskt välmående och förebygga psykisk ohälsa i sina verksamheter.
- Ett av förvaltningens viktigaste uppdrag är att se till att våra barn och ungdomar vet hur de ska göra för att må bra både fysiskt och mentalt. Vi vill också hjälpa dem att bli redo för dagens samhälle och ge dem kunskapen att skapa en mer hållbar värld i framtiden, berättar Johan Skeppstedt som är chef för Barn- och utbildningsförvaltningen.
Positiva bieffekter
Ett sätt att främja psykisk välmående är fysisk aktivitet och rörelseglädje. Och det kan samtidigt ge oväntade positiva bieffekter. På Frejaskolan har matsvinnet minskat rejält sedan skolan blev Generation Pep-certifierad och började integrera fysisk aktivitet och hälsosam mat i vardagen. Kostchefen Marie Ceder Åkerlund berättar:
- Vi har märkt att barnen äter otroligt mycket mer och kastar inte alls lika mycket mat. Vi jobbar mycket med att förklara kopplingen mellan aktiviteter och kost – om man rör mer på sig måste man också äta mer för att orka.
Du kan läsa mer om Generation Pep på deras webbsida, se relaterad information.
Motivationslyftet, Rörelsegarantin och Tillgänglighetsrond
Tre av metoderna som Barn- och utbildningsförvaltningen använder sig för att främja psykisk hälsa är Motivationslyftet, Rörelsegarantin och Tillgänglighetsronden.
Motivationslyftet
För att öka elevernas motivation och välbefinnande infördes Motivationslyftet i Gnestas grundskolor under 2023. Det är en arbetsmetod för att utveckla elevernas självledarskap, som till exempel att ta eget ansvar för sin personliga hälsa och sitt skolarbete. Förskolan kommer att delta i Motivationslyftet i förskolan. Där kommer fokuset att bli att stärka barnens självkänsla, deras förmåga att uttrycka sig och att samspela med andra.
Du kan läsa mer om Motivationslyftet på webben, se relaterad information.

På Frejaskolan håller Jenny Medin, Liv Kuuttinen och Lisa Vekas i Rastskoj, ett sätt att skapa rörelse och trygghet för barnen på rasterna.
Rörelsegarantin
Rörelsegarantin gäller nu på alla skolor för att förbättra elevernas välmående. Ett sätt att minska bråk och otrygghet i skolan är lärarledda rastaktiviteter som kallas för Rastskoj. Där har eleverna stort inflytande över vad som utförs, och på så sätt blir aktiviteterna något som engagerar, intresserar och inspirerar barnen. Det leder ofta till att det blir en lugnare atmosfär både på rasterna, i skolkorridorerna och i klassrummen.
Tillgänglighetsrond
För att göra skolorna mer tillgängliga kommer det att genomföras en Tillgänglighetsrond för första gången hösten 2024. Vid ronden ligger fokus på de behov som finns hos elever med osynliga inlärningsutmaningar, som neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och psykisk ohälsa. Ronden är ett sätt att se till att skolmiljön främjar lärande, arbetsro, trygghet och hälsa. Den kommer sedan att genomföras en till två gånger per läsår.