Anmäl när du flyttar
Alla fastigheter ska ha ett renhållningsabonnemang. Som fastighetsägare väljer du vilket renhållningsabonnemang du vill ha.
Försäljning eller köp av fastighet
Om du har sålt, ärvt eller skänkt bort en fastighet måste du anmäla ägarbytet till Gnesta kommun. Gör din anmälan innan eller direkt efter flytten. Annars kan du få en felaktig faktura.
Du gör din anmälan om ägarbyte via pappersblankett, se relaterad information. Blanketten ska fyllas i och undertecknas av både säljaren och köparen.
Om fastigheten har kommunalt vatten och/eller avlopp är det viktigt att du läser av vattenmätaren på flyttdagen.
Om du inte använder din fastighet
Du kan ansöka om uppehåll i hämtning av hushållsavfall om du inte använder din fastighet. Du kan också ansöka om befrielse från hämtning av hushållsavfall.
Om du är hyresgäst
Ska du flytta ifrån en fastighet och du står som fakturamottagare, måste du säga upp ditt abonnemang. Har du haft ett passerkort till återvinningscentralen ska du lämna det till hyresgästen.
Ska du hyra en fastighet, är det ägaren som ska stå på abonnemanget och vara fakturamottagare.
Om du byter postadress
Du behöver också meddela oss när du byter postadress eftersom vi inte automatiskt får veta det. Annars går din faktura till din gamla postadress, vilket gör att din faktura kan bli försenad. Det går bra att anmäla ändring av postadress genom att ringa eller skicka mejl till servicecenter, se kontakt.