Ny renhållningstaxa från 1 juni 2025
Den 1 juni 2025 höjs renhållningstaxan med 5 procent för grundavgiften och insamling av hushållsavfall. Avgiften för slamtömning höjs med 25 procent.
Varför höjs taxan?
Höjningen av renhållningstaxan är nödvändig för att möta ökade kostnader för drift, underhåll, transporter och personal, samt för att täcka ett underskott. Renhållningstaxan tas endast ut för att täcka kommunens faktiska kostnader – verksamheten får inte gå med vinst.
Justeringen av slamtömningstaxan är större eftersom rätt kunder ska betala för de tjänster de faktiskt använder. Slamtömningen har ett underskott som behöver återbetalas. Eftersom det är ett mindre antal kunder som nyttjar dessa tjänster, innebär det att underskottet måste fördelas på färre personer.
Exempel på hur den nya taxan kan påverka dig
Uppställning av fasta avgifter 2024 och 2025 efter 1 juni.
Fast avgift, kronor inklusive moms | Avgift 2024 | Avgift 2025 |
---|---|---|
En- och tvåfamiljshus samt fritidsboende | 1431 kronor | 1503 kronor |
Flerfamiljshus | 1235 kronor | 1297 kronor |
Verksamhet | 766 kronor | 804 kronor |
Vill du se hela taxan? Se relaterad information. Pdf, 201.3 kB.
Vad ska taxan täcka?
Den fasta grundavgiften för privathushåll finansierar kostnader för fria besök på återvinningscentralen, gröna påsar, hantering av farligt avfall, samt planering, administration och information.
För verksamheter täcker grundavgiften kostnader för gröna påsar, farligt avfall, planering, administration och information.
Den rörliga avgiften finansierar insamling och hantering av hushållsavfall. I detta ingår till exempel kostnader för personal, sopkärl, behandling, förbränning samt omlastning och transporter.
Blir det fler höjningar av renhållningstaxan?
Renhållningstaxan kommer att revideras under hösten 2025 och börja gälla i början av 2026. Anledningen är att vi under 2026 börjar samla in förpackningar fastighetsnära från både småhus och lägenheter. Det innebär att taxedokumentet behöver uppdateras med avgifter för tömning av nya sopkärl. I samband med revideringen kommer hela taxan att ses över för att säkerställa en rättvis fördelning av kostnaderna mellan de kunder som använder respektive tjänst.
Kostnaderna för renhållning behöver ses över kontinuerligt och anpassas till det aktuella kostnadsläget. Det kan därför bli nödvändigt med ytterligare höjningar av taxan i framtiden.