
Digitala fakturor från maj
Du som har en digital brevlåda kommer från maj månad att få dina fakturor från kommunen till den, i stället för i din fysiska brevlåda.
Under våren 2023 genomförs en övergång från fysisk post till digital post från Gnesta kommun. Det gäller dig som har en digital brevlåda.
Varför ska vi skicka post till din digitala brevlåda?
Många har en digital brevlåda, som till exempel Billo, Kivra eller Min Myndighetspost, och vill hellre få sin post och sina fakturor dit än med fysisk post i den vanliga brevlådan. Digital post är snabbare och också säkrare, eftersom mottagaren identifierar sig med e-legitimation för att kunna öppna brevlådan.
Det är också bättre för miljön när vi använder mindre med papper och bränsle för transport av posten. Digitala utskick är dessutom billigare, vilket innebär att vi kan använda dina skattepengar till kommunverksamheter i stället för till porto.
Hur får du posten till din digitala brevlåda?
Om du idag får brev från oss med traditionell post och du har en digital brevlåda kommer breven automatiskt att skickas digitalt i stället. Du behöver alltså inte göra något särskilt för att din post ska skickas dit. Om du inte vill ha post från Gnesta kommun till din digitala brevlåda kan du ställa in det i den digitala brevlådans inställningar. Behöver du hjälp med hur du gör inställningen kontaktar du din leverantör av den digitala postlådan.
När kommer posten digitalt?
Från maj månad 2023 skickas fakturor från kommunen till din digitala brevlåda. För andra typer av brev, som till exempel beslut och kallelser, sker övergången till digital post stegvis under 2023 och 2024. All post kan heller inte skickas digitalt, men tanken är att skicka så mycket som möjligt till digitala brevlådor.
Du som betalar fakturor med autogiro eller e-faktura påverkas inte. Dina betalningar kommer fungera som vanligt.