2020-06-22

Ta hand om dig i värmen!

Tecknad bild på en sol med en gul bakgrund.

Visst är det härligt med värme och sol men ta det försiktigt. Just nu råder det höga temperaturer som gör att du behöver tänka på hur din kropp påverkas av värme.

Råd under värmebölja

• Håll koll på innetemperaturen. Om den når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd ökar risken för påverkan på din hälsa.
• Drick mer. Kroppens sätt att förhindra överhettning är genom svettning. Du behöver kompensera vätskeförlusten genom att dricka mer. Undvik dock stora mängder söt dryck och alkohol.
• Ordna en sval miljö. Dra för gardinerna, fäll ner persiennerna och vädra på natten när det är svalt.
• Svalka dig. Ta en kall dusch, lägg en blöt handduk runt nacken.
• Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning.
• Förvara medicin svalare än 25 grader.

Äldre och sjuka mer utsatta

Äldre personer kan ha sämre förmåga att reglera sin kroppstemperatur och att känna törst. Även personer med andra sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, sjukdomar i lungor och njurar, med demens, diabetes eller psykisk ohälsa kan behöva ta hand om sig extra mycket under en värmebölja.
Små barn och gravida kan också vara extra känsliga för värme.

Överhettning och värmeslag

Varningssignaler på att kroppen blivit för överhettad kan vara förhöjd kroppstemperatur, ökad puls och andning, plötslig yrsel och onormal trötthet. Värmeslag kan dessutom ge symtom som kräkningar, synstörningar och förvirring. Kontakta sjukvården om du misstänker att du eller någon i din omgivning har blivit överhettad eller är på väg att få värmeslag.

Och behåll avståndet

Coronaviruset sprids även under varma dagar. Glöm inte att hålla avståndet i glasskön och på stranden!