2022-10-21

Varning för telefonbedrägerier

Bedragare ringer via falska telefonsamtal och utger sig ringa från polisen, banken, Skatteverket eller andra trovärdiga parter.

Polisen varnar för telefonbedrägerier som drabbar många äldre och utsatta grupper. Bakom dessa falska telefonsamtal gömmer sig ofta kriminella nätverk där bedragarens mål är att försöka lura till sig pengar. Bedragaren försöker ofta inge förtroende och övertyga personen om att installera lömska program eller legitimera sig med bank-id. Lyckas bedragaren fullända sin plan kan det i värsta fall leda till att personen får full tillgång till dina bankkonton, koder och pengar.

Om du har blivit utsatt för bedrägeri och ekonomisk skada är det viktigt att du polisanmäler brottet och kontaktar din bank så snart som möjligt.

Tips för att undvika hamna i fällan:

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om någon ringer på din dörr. Öppna inte direkt. Kontrollera alltid vem det är genom tittögat i dörren (om du har ett). Fråga alltid genom dörren vad ärendet gäller. Ingen kommer oanmäld. Tänk på att kontroller, reparationer, hemtjänst och läkarbesök ska informeras om i förväg.

Mer information hittar du på polisens hemsida, se relaterad information.