Anja Probst

Anja Probst

Anja är teater- och dramapedagog på kulturskolan.

Utbildning

  • 1 år Sydafrika-kurs (musik, rytmik, drama och teater) på Färnebo folkhögskola
  • 1 år teaterlinje på Vårdinge by folkhögskola
  • 1 år teaterstudion på Kulturama i Stockholm
  • 3 år dramapedagogutbildning på Västerbergs folkhögskol och Dramatiska Insitutet, kandidatexamen i dramapedagogik från Högskolan i Gävle
  • Masterexamen i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mänskliga rättigheter från Stockholms universitet

Yrkesmeriter

Har tidigare arbetat som teater- och dramapedagog på bland annat Strängnäs Kulturskola, Novalisgymnasiet i Järna, och Gnesta Waldorfskola. Har arbetat på Boulevardteatern, Spegelteatern, Drottningholms Slottsteater, Stockholms operettensemble, Marionetteatern och i diverse fria teatergrupper i Stockholm så som Teater 3, Teater Nova, Teater Splendid. Arbetade då med ljud, ljus, scenteknik, publik och som skådespelare. Har gjort teaterprojekt som skådespelare och dramapedagog i Sydafrika med Market Theatre, Indien med Avikal Theatre, Tanzania med Bagamoyo College of Arts samt Bosnien-Hercegovina med Mostar University. Arbetar sedan 2008 som teater- och dramapedagog på Gnesta Kulturskola. Arbetar parallellt också på Pralinteatern i Botkyrka sedan 2012.

Hur började du med teater och drama?

– Jag gick i Waldorfskola där teater var ett ämne, men första gången i ett professionellt sammanhang var i Spegelteaterns uppsättning av En midsommarnattsdröm vid Gripsholms slott i Mariefred som 17-åring.

Vad är det roligaste med att arbeta som drama- och teaterpedagog?

– Att få möta elever och se dem utvecklas tillsammans med andra barn i en grupp. Att ta del av elevernas glädje och kreativitet. Att få höra elevernas idéer och tankar när de skapar en föreställning ihop. Att se hur drama och teater hjälper eleverna att få positiva relationer med varandra.

Kan du berätta om en minnesvärd uppsättning?

– Det är svårt att välja en. Nötknäpparen på operan var jag som litet barn helt förtrollad av. Som tonåring var jag absorberad av musikaler som Fame, Grease, Miss Saigon, Little shop of horror mfl. Som vuxen har jag uppskattat Tilde Björfors uppsättningar med Cirkus Cirkör, och Stina Oscarssons pjäser på Orionteatern.

Har du någon favoritregissör?

– Susanne Osten för hennes innehållsrika och djupa föreställningar som alltid har humor i allt det svarta. Hon vågar utmana traditionell teater och arbetar processorienterat.

Till sist, berätta om en rolig händelse som lärare.

– Det finns många händelser som är roliga både i undervisningar och uppträdanden. Oftast är det något litet i stunden som väcker skratt.