Bygglov

När du ska bygga ett hus måste du ha bygglov.
Du måste skicka in en ansökan på en blankett för att få ett bygglov.
 
Du måste också ha bygglov om du ska ändra något på ditt hus.
En ändring på ditt hus kan vara att du ska måla om huset till en annan färg eller att du ska göra ditt hus större.
 
Det är politikerna i miljö- och byggnämnden som bestämmer om du ska få bygglov. Det är inte säkert att du får ett bygglov även om du vill ha det.

Vill du fråga något om bygglov?

För att få veta mer om bygglov eller om du vill söka bygglov kan du ringa till kommunens bygglovhandläggare.

Vill du besöka oss?

Vi som arbetar med bygglov finns på Västra Storgatan 15 i Gnesta.

Hitta mer information

Mer information, men som inte är lättläst, finns på kommunens hemsida Bygglov. Där kan du också hämta blanketter. Se relaterad info.