Person som tvättar händerna med tvål och vatten

Coronaviruset och sjukdomen covid‑19

Just nu sprids coronaviruset i världen.
Det är ett virus som gör dig sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
De flesta blir friska ganska snabbt.
Några människor kan bli allvarligt sjuka och riskera att dö.

Sjukdomen är farlig för äldre personer och personer med en annan sjukdom.
Det är viktigt att hjälpas åt och minska risken för smitta.

Så kan du hjälpa till:

  • Tvätta händerna ofta och noga med tvål och vatten.

  • Använd handsprit om du inte kan tvätta dig med tvål och vatten.

  • Hosta och nys i armvecket.

  • Låt bli att gå till platser där det är många människor.

  • Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.

  • Är du lite sjuk ska du stanna hemma!

Skydda äldre männiksor

Gamla människor kan bli mycket sjuka av viruset.
Därför är det förbjudet att besöka äldre människor som bor på äldreboenden.
Du ska inte heller besöka sjukhus.

För dig som är 70 år eller äldre

Är du 70 år eller äldre ska du stanna hemma så
mycket som möjligt. Du ska också försöka att
inte träffa så mycket människor.

Hur märker jag att jag är sjuk?

Det vanligaste är feber och hosta.
Men du kan också få snuva, halsont och huvudvärk.

Vänta minst två dygn efter att du känner dig frisk
innan du går tillbaka till jobbet eller skolan.

Hur smittar viruset?

Viruset smittar mellan människor.
Viruset sprider sig när du nyser och hostar.

Står du nära någon som nyser eller hostar kan du bli smittad.

Du kan också bli smittad om du får viruset på händerna. Om du sedan råkar peta dig i ansiktet
kan viruset komma in i kroppen genom ögon, näsa och mun.

Därför ska du tvätta händerna ofta och inte peta dig i ansiktet.

Var kommer viruset från?

Viruset startade i området Wuhan i Kina.
Nu har viruset spridit sig till Sverige och många andra länder.

Hur jobbar Gnesta kommun?

Vi följer vad Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter säger om coronaviruset.

Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?

  • Känner du dig sjuk och kanske behöver vård kan du ringa till 1177.
  • Har du frågor om coronaviruset och sjukdomen covid-19 ska du ringa 113 13.

  • Ring 112 om du är mycket sjuk
    och rädd att du ska dö.

Här hittar du mer information:

Tillgänglig information om pågående smittspridning - Myndigheten för delaktighet, mfd.selänk till annan webbplats

Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats