Person som tvättar händerna med tvål och vatten

Coronaviruset och sjukdomen covid‑19

Just nu sprids coronaviruset i världen.
Det är ett virus som gör dig sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
De flesta blir friska ganska snabbt.
Några människor kan bli allvarligt sjuka och riskera att dö.

Sjukdomen är farlig för äldre personer och personer med en annan sjukdom.
Det är viktigt att hjälpas åt och minska risken för smitta.

Så kan du hjälpa till:

  • Tvätta händerna ofta och noga med tvål och vatten.

  • Använd handsprit om du inte kan tvätta dig med tvål och vatten.

  • Hosta och nys i armvecket.

  • Låt bli att gå till platser där det är många människor.

  • Är du lite sjuk ska du stanna hemma!

Hur märker jag att jag är sjuk?

Det vanligaste är feber och hosta.
Men du kan också få snuva, halsont och huvudvärk.

Hur smittar viruset?

Viruset smittar mellan människor.
Viruset sprider sig när du nyser och hostar.

Står du nära någon som nyser eller hostar kan du bli smittad.

Du kan få viruset på händerna.
Ta inte på ditt ansikte med händerna då kan du bli smittad.

Var kommer viruset från?

Viruset startade i området Wuhan i Kina.
Nu har viruset spridit sig till Sverige och många andra länder.

Hur jobbar Gnesta kommun?

Vi följer vad Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter säger om coronaviruset.

Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?

Känner du dig sjuk och kanske behöver vård kan du ringa till 1177.
Har du frågor om coronaviruset och sjukdomen covid-19 ska du ringa 113 13.

Här hittar du mer information:

Tillgänglig information om pågående smittspridning - Myndigheten för delaktighet, mfd.selänk till annan webbplats

Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats