
Coronaviruset och sjukdomen covid‑19
Just nu sprids coronaviruset i världen.
Det är ett virus som gör dig sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
De flesta blir friska ganska snabbt.
Några människor kan bli allvarligt sjuka och riskera att dö.
Sjukdomen är farlig för äldre personer och personer med en annan sjukdom.
Det är viktigt att hjälpas åt och minska risken för smitta.
Så kan du hjälpa till:
- Tvätta händerna ofta och noga med tvål och vatten.
- Använd handsprit om du inte kan tvätta dig med tvål och vatten.
- Hosta och nys i armvecket. Då sprids inte viruset till dina händer eller ut i luften till andra människor.
- Låt bli att gå till platser där det är många människor.
- Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus. Försök hålla en armlängds avstånd
mellan dig och andra människor. - Är du lite sjuk ska du stanna hemma!
För dig som är 70 år eller äldre
Du som är 70 år eller äldre kan bli mycket sjuk
av den nya sjukdomen covid-19.
Så håller du dig frisk:
- Håll avstånd till människor du träffar.
Avståndet mellan er
ska vara minst en armlängd. - Träffas hellre utomhus än inomhus.
- Handla inte i affären.
- Be om hjälp av familj eller grannar
för att handla mat och göra ärenden. - Åk inte buss, tunnelbana eller spårvagn.
- Behöver du resa kan du åka egen bil
eller tåg där du kan boka en sittplats.
Hur märker jag att jag är sjuk?
Covid-19 liknar både influensa och förkylning.
Därför är det svårt att veta om du har covid-19.
Du kan få:
- hosta
- feber
- ont i halsen
- snuva
- nästäppa
- huvudvärk
- ont i muskler och leder
- illamående
- besvär att andas.
Hur smittar viruset?
Du kan bli smittad när någon hostar eller nyser.
Då kommer det ut små droppar i luften.
Viruset finns i dropparna.
Står du nära någon som nyser eller hostar kan du bli smittad.
Du kan också bli smittad om du får viruset på händerna. Om du sedan råkar peta dig i ansiktet
kan viruset komma in i kroppen genom ögon, näsa och mun.
Därför ska du tvätta händerna ofta och inte peta dig i ansiktet.
Var kommer viruset från?
Viruset startade i området Wuhan i Kina.
Nu har viruset spridit sig till Sverige och många andra länder.
Hur jobbar Gnesta kommun?
Vi följer vad Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter säger om coronaviruset.
Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?
- Känner du dig sjuk och kanske behöver vård kan du ringa till 1177.
- Har du frågor om coronaviruset och sjukdomen covid-19 ska du ringa 113 13.
- Ring 112 om du är mycket sjuk
och rädd att du ska dö.
Här hittar du mer information:
Undvik att bli smittad och att smitta andra - Folkhälsomyndigheten. Länk till annan webbplats.