Ny i Sverige

När du är ny i Sverige
kan du behöva hjälp med olika saker.

Vi som jobbar på kommunen
hjälper dig med olika saker.

Du får hjälp att lära dig
prata och skriva på svenska.

Du får hjälp med hur du söker jobb.

Du får också lära dig
hur det är att gå i skolan i Sverige
och vilken hjälp du kan få
när du blir sjuk.

Vill du fråga något?

Det är viktigt att du får hjälp
när du är ny i Sverige.

Om du vill fråga något
kan du ringa till kommunens servicecenter.

Du kan också gå till Servicecenter
och prata med en person som jobbar där.

Servicecenter ligger i Gnesta,
i samma hus som biblioteket.