Skicka faktura till Gnesta kommun

Alla leverantörer som är upphandlade av offentlig sektor måste enligt lag skicka e-fakturor i enlighet med den europeiska standarden. Offentliga organisationer är i sin tur skyldiga att kunna ta emot dessa fakturor.

Så fakturerar du Gnesta kommun

Gnesta kommun tar i första hand emot e-fakturor via vår samarbetspartner Logiq, genom Peppol-nätverket.

Uppgifter för e-fakturering:

  • Organisationsnummer: 212000-2965
  • Peppol-ID: 0007:2120002965
  • GLN: 7350101890004

Om du inte har möjlighet att skicka e-faktura kan fakturan istället skickas som PDF till: faktura@gnesta.se

Obligatoriska uppgifter på fakturan

För att fakturan ska kunna behandlas korrekt måste följande information finnas med:

  • Mottagare: Gnesta kommun
  • Fakturareferens: Treställigt referensnummer från beställaren (måste uppges)
  • Fakturanummer
  • Fakturadatum och förfallodatum
  • Leverantörens namn
  • Organisationsnummer
  • Information om F-skatt och mervärdesskatt
  • Bank- och/eller plusgironummer
  • Fakturabelopp och momsbelopp

Fakturahantering och betalningsvillkor

Fakturor som saknar någon av ovanstående uppgifter returneras för komplettering innan de kan behandlas.

Observera att:

  • Dröjsmålsränta godkänns inte för fakturor som returnerats på grund av ofullständiga uppgifter.
  • Vi accepterar inte avgifter för fakturering, expedition, order, avisering eller liknande administrativa kostnader.
  • Betalning sker inom 30 dagar från att en korrekt faktura mottagits, under förutsättning att varan eller tjänsten är levererad och godkänd.
  • Förskottsbetalning sker endast efter särskild överenskommelse.
  • Vid försenad betalning tillämpas dröjsmålsränta enligt räntelagens bestämmelser.