Skicka faktura till Gnesta kommun
Alla leverantörer som är upphandlade av offentlig sektor måste enligt lag skicka e-fakturor i enlighet med den europeiska standarden. Offentliga organisationer är i sin tur skyldiga att kunna ta emot dessa fakturor.
Så fakturerar du Gnesta kommun
Gnesta kommun tar i första hand emot e-fakturor via vår samarbetspartner Logiq, genom Peppol-nätverket.
Uppgifter för e-fakturering:
- Organisationsnummer: 212000-2965
- Peppol-ID: 0007:2120002965
- GLN: 7350101890004
Om du inte har möjlighet att skicka e-faktura kan fakturan istället skickas som PDF till: faktura@gnesta.se
Obligatoriska uppgifter på fakturan
För att fakturan ska kunna behandlas korrekt måste följande information finnas med:
- Mottagare: Gnesta kommun
- Fakturareferens: Treställigt referensnummer från beställaren (måste uppges)
- Fakturanummer
- Fakturadatum och förfallodatum
- Leverantörens namn
- Organisationsnummer
- Information om F-skatt och mervärdesskatt
- Bank- och/eller plusgironummer
- Fakturabelopp och momsbelopp
Fakturahantering och betalningsvillkor
Fakturor som saknar någon av ovanstående uppgifter returneras för komplettering innan de kan behandlas.
Observera att:
- Dröjsmålsränta godkänns inte för fakturor som returnerats på grund av ofullständiga uppgifter.
- Vi accepterar inte avgifter för fakturering, expedition, order, avisering eller liknande administrativa kostnader.
- Betalning sker inom 30 dagar från att en korrekt faktura mottagits, under förutsättning att varan eller tjänsten är levererad och godkänd.
- Förskottsbetalning sker endast efter särskild överenskommelse.
- Vid försenad betalning tillämpas dröjsmålsränta enligt räntelagens bestämmelser.