
Företagare mer nöjda med kommunens service
Företagare i Gnesta kommun ger högre betyg till kommunens service. I den senaste NKI-mätningen syns särskilt stora förbättringar inom bygglov, där nöjdheten ökat kraftigt. Samtidigt ger resultatet viktiga insikter om hur kommunen kan fortsätta utveckla sitt bemötande och sina arbetssätt.
Företagare i Gnesta ger högre betyg till kommunens service inom myndighetsutövning. Det visar resultatet från den nationella NKI-mätningen (Nöjd-Kund-Index) för 2024, som publicerades i veckan.
Undersökningen genomförs årligen och riktar sig till företag som haft kontakt med kommunen i ärenden som rör bland annat bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, markupplåtelse, brandskydd och serveringstillstånd.
Höjda betyg för bygglov
I årets mätning får kommunens arbete med bygglov särskilt höga omdömen. Nöjdhetsindex för bygglovsärenden har ökat från 65 till 86 på en 100-gradig skala jämfört med föregående år – en av de största förbättringarna i landet. Företagare lyfter bland annat fram bemötande, service och tydlighet som positiva delar i processen – från första kontakt till avslutat ärende.
– Vi är glada över det förtroende företagarna visar oss. Det är ett resultat av vårt arbete med att förenkla och förbättra vår service, säger Sofia Valeria, bygg- och miljöchef i Gnesta kommun.
Positiv utveckling även i helheten
Även det samlade resultatet för kommunens myndighetsutövning – det så kallade sammanslagna NKI – har förbättrats. Gnesta får i år ett totalindex på 68 (från 65 året innan). Det innebär att företagarna ger kommunen ett godkänt betyg, även om resultatet ligger något under rikssnittet som är 74.
Förbättringsbehov inom vissa områden
Undersökningen visar också att det finns utvecklingsmöjligheter. Inom livsmedelskontrollen får kommunen ett NKI på 61, vilket ligger under godkänt gränsvärde enligt SKR:s betygsskala. Resultatet ger viktig information om hur vi kan bli ännu bättre i dialogen och servicen till företagare inom detta område.
– Vi vill att det ska vara enkelt och tydligt att ha kontakt med oss i olika ärenden. Därför är företagarnas synpunkter viktiga – de hjälper oss att prioritera rätt och utvecklas, säger Sofia.
Ett viktigt underlag för fortsatt förbättring
Gnesta kommun använder NKI-mätningen som ett verktyg för att vidareutveckla bemötande, arbetssätt och kommunikation i myndighetskontakter med näringslivet. Resultaten ligger till grund för dialog, lärande och konkreta förbättringsinsatser.