Fönsterkuvert med ett tryckt at-tecken på.

Digital post

Du kan få post och fakturor från Gnesta kommun digitalt i stället för på papper. Svarstiderna blir kortare och du får din post snabbt, säkert och miljövänligt.

Vi erbjuder olika alternativ för utskick av fakturor och post. Du kan välja mellan autogiro, e-faktura eller att få din post till en digital brevlåda. Här nedan kan du läsa om de olika alternativen.

Digital brevlåda

Vad är en digital brevlåda?

För dig som vill få din post digitalt i stället för på papper så finns möjligheten att ansluta sig till en digital brevlåda. En digital brevlåda är säkrare än papperspost och e-post eftersom du loggar in med e-legitimation.

Det finns flera olika digitala brevlådor som kan ta emot myndighetspost, Billo, Kivra eller Min Myndighetspost är några exempel på leverantörer. Skaffa den brevlåda du gillar bäst. Kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

Att ha en digital brevlåda är bra för miljön då vi använder mindre med papper och bränsle för transport av posten. Digitala utskick är dessutom billigare, vilket innebär att vi kan använda dina skattepengar till kommunverksamheter i stället för till porto.

Hur får du posten till din digitala brevlåda?

Om du idag får brev från oss med traditionell post och du har en digital brevlåda kommer breven automatiskt att skickas digitalt i stället. Du behöver alltså inte göra något särskilt för att din post ska skickas dit.

Om du inte vill ha post från Gnesta kommun till din digitala brevlåda kan du ställa in det i den digitala brevlådans inställningar. Behöver du hjälp med hur du gör inställningen kontaktar du din leverantör av den digitala postlådan.

Du som betalar fakturor med autogiro eller e-faktura påverkas inte. Dina betalningar kommer fungera som vanligt.

Vill du veta mer eller skaffa en digital brevlåda?

Läs om digitala brevlådor på Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) webbsida. Länk till annan webbplats.

E-faktura

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som din nuvarande pappersfaktura.

Om du vill ha en e-faktura istället för en pappersfaktura, anmäler du dig genom att logga in i din internetbank och söker på vårt bankgironummer, 5139-7974.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Därefter följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag har mottagit en e-faktura?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några nya e-fakturor. Vissa banker erbjuder bevakning av nya e-fakturor. Du kan då få sms eller e-post när du har fått en ny e-faktura.

Får jag en pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura kommer du inte längre att få en pappersfaktura från oss.

Vilken information innehåller e-fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller precis samma information som din vanliga pappersfaktura. E-fakturan sparas hos banken i ett antal månader. Du kan även välja att spara e-fakturan direkt på din dator som en pdf-fil.

När betalas e-fakturan?

När du har godkänt eller signerat fakturan i internetbanken, så ser banken till att fakturan är betald till förfallodagen.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Du kan anmäla dig till autogiro i internetbanken eller genom att kontakta oss. Du kan även välja autobetalning av din e-faktura, ytterligare information om autobetalning får du i internetbanken eller genom att kontakta din banks kundtjänst.

När får jag min e-faktura?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått din vanliga pappersfaktura.

Vad händer om jag missar att betala min e-faktura?

Om du skulle missa att betala din e-faktura så kommer vi att skicka en påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank så måste du anmäla dig för e-faktura i din nya internetbank. Det gör du själv på samma sätt som innan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor angående en e-faktura?

Om du har frågor rörande betalningen, så ska du kontakta din bank. Rör frågorna fakturainnehållet, kontaktar du servicecenter, se kontaktinformation.

E-postfaktura till företag

Du som är företagare kan få dina renhållningsfakturor gällande vatten och avlopp som en e-postfaktura.

En e-postfaktura skickas till dig via e-post. Fakturan bifogas som en pdf-fil i e-postmeddelandet. Den kommer att se ut precis som din nuvarande pappersfaktura.

Hur anmäler jag mig för att få e-postfaktura?

Du tar kontakt med servicecenter, se kontaktinformation. Du kan också använda formuläret, se relaterad information, för att göra din anmälan.

Observera att vi behöver veta:

  • organisationsnummer
  • företagsnamn
  • kundnummer
  • e-postadress dit du vill ha din e-postfaktura
  • kontaktuppgifter till dig

När vi har lagt in dig som mottagare av e-postfaktura, skickar vi alltid en testfaktura, för att kunna säkerställa att e-posten kommer fram.

Vad händer om jag byter e-postadress?

Om du byter e-postadress så måste du anmäla den nya e-postadressen till oss. Det gör du på samma sätt som innan, läs mer under rubriken "Hur anmäler jag mig för att få e-postfaktura?".

Hur vet jag att jag har mottagit en e-postfaktura?

Du måste regelbundet kontrollera inkorgen för den e-postadressen du har anmält som mottagare.

Får jag en pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-postfaktura kommer du inte längre att få en pappersfaktura gällande vatten och/eller renhållning från oss.

Vilken information innehåller e-postfakturan?

E-postfakturan innehåller precis samma information som din vanliga pappersfaktura.

När får jag min e-postfaktura?

E-postfakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått din vanliga pappersfaktura.

Vad händer om jag missar att betala min e-postfaktura?

Om du skulle missa att betala din e-postfaktura så kommer tekniska verksamheten att skicka en påminnelse på papper.

Vart vänder jag mig om jag har frågor angående en e-postfaktura?

Om du har frågor rörande fakturainnehållet, kontaktar du servicecenter, se kontaktinformation.

Autogiro

Alla fakturor som skickas löpande kan du betala genom autogiro. Det kostar ingenting extra för dig som kund.

Har du autogiro får du också en pappersfaktura, men fakturan saknar inbetalningskort. Du kan kombinera e-faktura med autogiro, då får du en kopia på fakturan till din internetbank.

När du har autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Om det skulle vara så att du inte har tillräckligt med pengar på kontot, så blir fakturan obetald. Du måste då betala fakturan på annat sätt.

Hur anmäler jag mig för att få autogiro?

För att ansöka om autogiro behöver du fylla i en blankett som heter Autogiroanmälan, medgivande till kontonummer. Blanketten hittar du under relaterad information.

Vart vänder jag mig om jag har frågor angående en autogiro faktura?

Om du har frågor rörande betalningen, så ska du kontakta din bank. Rör frågorna fakturainnehållet, kontaktar du servicecenter, se kontaktinformation.

Vid utebliven betalning av faktura

Påminnelse

Vi skickar påminnelse på fakturan, om den inte betalas i tid. På påminnelsen står det när den senast ska vara betald. Om fakturan förblir obetald skickas den vidare till inkasso.

Inkassokrav

Om din faktura har gått vidare till inkasso, kommer du att få ett inkassokrav från Visma Collectors. Har du fått ett inkassokrav är det Visma Collectors du ska kontakta om du har frågor om inkassokravet.

Kreditfakturor och tillgodohavanden

Tillgodohavande dras normalt av på nästa ordinarie faktura.

Vid frågor om fakturan

Har du frågor om din faktura, är du välkommen att kontakta servicecenter, se kontaktinformation.