Digital post

Du kan få post och fakturor från Gnesta kommun digitalt i stället för på papper. Svarstiderna blir kortare och du får din post snabbt, säkert och miljövänligt.

Vi erbjuder olika alternativ för utskick av fakturor och post. Välj mellan autogiro, e-faktura eller att få din post till en digital brevlåda.

Du kan se dina Gnesta kommun fakturor för utbildning, vård och omsorg när du loggar in på Mina sidor, som finns i e-tjänstportalen på kommunens webbplats. Fakturorna kommer i mitten av varje månad och du kan endast se fakturorna om du är fakturamottagare.

Digital brevlåda

Vad är en digital brevlåda?

För dig som vill få din post digitalt i stället för på papper så finns möjligheten att ansluta sig till en digital brevlåda. En digital brevlåda är säkrare än papperspost och e-post eftersom du loggar in med e-legitimation.

Det finns flera olika digitala brevlådor som kan ta emot myndighetspost, Billo, Kivra eller Min Myndighetspost är några exempel på leverantörer. Skaffa den brevlåda du gillar bäst. Kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

Att ha en digital brevlåda är bra för miljön då vi använder mindre med papper och bränsle för transport av posten. Digitala utskick är dessutom billigare, vilket innebär att vi kan använda dina skattepengar till kommunverksamheter i stället för till porto.

Hur får du posten till din digitala brevlåda?

Om du idag får brev från oss med traditionell post och du har en digital brevlåda kommer breven automatiskt att skickas digitalt i stället. Du behöver alltså inte göra något särskilt för att din post ska skickas dit.

Om du inte vill ha post från Gnesta kommun till din digitala brevlåda kan du ställa in det i den digitala brevlådans inställningar. Behöver du hjälp med hur du gör inställningen kontaktar du din leverantör av den digitala postlådan.

Du som betalar fakturor med autogiro eller e-faktura påverkas inte. Dina betalningar kommer fungera som vanligt.

Vill du veta mer eller skaffa en digital brevlåda?

Läs om digitala brevlådor på Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) webbsida. Länk till annan webbplats.

E-faktura

En e-faktura (elektronisk faktura) är en digital faktura som skickas direkt till din internetbank istället för i pappersform. Fakturan innehåller samma information som en vanlig faktura men hanteras digitalt för att göra betalningen enklare och snabbare.

Anmälan till e-faktura

Vill du ha en e-faktura istället för en pappersfaktura? Logga in på din internetbank, sök på Gnesta kommuns bankgironummer 5139-7974 och följ instruktionerna för att anmäla dig.

Avanmälan från e-faktura

Vill du avsluta e-faktura? Leta upp avanmälan för e-faktura i din internetbank och följ stegen för att avregistrera dig.

Hur ser jag att jag fått en e-faktura?

Kontrollera regelbundet din internetbank för nya e-fakturor. Vissa banker erbjuder avisering via sms eller e-post när en ny e-faktura har kommit.

Kommer jag fortfarande få en pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura ersätts pappersfakturan helt.

Vad innehåller en e-faktura?

E-fakturan innehåller samma information som en pappersfaktura och sparas hos banken i flera månader. Du kan även spara den som en pdf-fil på din dator.

När betalas e-fakturan?

E-fakturan betalas på förfallodagen efter att du godkänt och signerat den i din internetbank.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, du kan kombinera e-faktura och autogiro. Anmäl autogiro via din internetbank eller kontakta oss för hjälp. Du kan också välja automatisk betalning av e-fakturor i din internetbank.

När får jag min e-faktura?

E-fakturan skickas ut samtidigt som en pappersfaktura skulle ha gjort.

Vad händer om jag missar att betala?

Om betalningen uteblir skickar vi en påminnelse i pappersform.

Vad gör jag om jag byter bank?

Om du byter bank måste du anmäla dig på nytt till e-faktura i din nya internetbank. Frågor om betalning eller fakturainnehåll

Har du fler frågor om E-faktura?

Om du har frågor rörande betalningen, så ska du kontakta din bank. Rör frågorna fakturainnehållet, kontaktar du servicecenter. Se kontaktinformation.

E-postfaktura till företag

Du som är företagare kan få dina renhållningsfakturor som e-postfaktura. Renhållningsfakturorna avser vatten och avlopp samt sophantering.

En e-postfaktura skickas till dig via e-post. Fakturan bifogas som en pdf-fil i e-postmeddelandet. Den kommer att se ut precis som din nuvarande pappersfaktura.

Hur anmäler jag mig för att få e-postfaktura?

Använda formuläret för att göra din anmälan. Se relaterad information. Eller kontakta servicecenter. Se kontakt.

Observera att vi behöver veta:

  • Organisationsnummer
  • Företagsnamn
  • Kundnummer
  • E-postadress dit du vill ha din e-postfaktura
  • Dina kontaktuppgifter.

När vi har lagt in dig som mottagare av e-postfaktura, skickar vi alltid en testfaktura, för att kunna säkerställa att e-posten kommer fram.

Vad händer om jag byter e-postadress?

Byter du e-postadress behöver du anmäla den nya e-postadressen till oss. Läs mer under rubriken "Hur anmäler jag mig för att få e-postfaktura?".

Hur vet jag att jag har mottagit en e-postfaktura?

Du behöver regelbundet kontrollera inkorgen för den e-postadressen du har anmält som mottagare.

Får jag en pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-postfaktura kommer du inte längre att få en pappersfaktura gällande vatten och/eller renhållning från oss.

Vilken information innehåller e-postfakturan?

E-postfakturan innehåller samma information som din vanliga pappersfaktura.

När får jag min e-postfaktura?

E-postfakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått din vanliga pappersfaktura.

Vad händer om jag missar att betala min e-postfaktura?

Om du skulle missa att betala din e-postfaktura så kommer vi att skicka en påminnelse på papper.

Vart vänder jag mig om jag har frågor angående en e-postfaktura?

Ta kontakt med servicecenter om du har frågor rörande fakturainnehållet. Se kontakt.

Autogiro

Alla fakturor som skickas löpande kan du betala genom autogiro. Det kostar ingenting extra för dig som kund.

Har du autogiro får du också en pappersfaktura, men fakturan saknar inbetalningskort. Du kan kombinera e-faktura med autogiro, då får du en kopia på fakturan till din internetbank.

När du har autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Om det skulle vara så att du inte har tillräckligt med pengar på kontot, så blir fakturan obetald. Du måste då betala fakturan på annat sätt.

Hur anmäler jag mig för att få autogiro?

För att ansöka om autogiro behöver du fylla i en blankett som heter Autogiroanmälan, medgivande till kontonummer. Blanketten hittar du under relaterad information.

Vart vänder jag mig om jag har frågor angående en autogiro faktura?

Om du har frågor rörande betalningen, så ska du kontakta din bank. Rör frågorna fakturainnehållet, kontaktar du servicecenter, se kontaktinformation.

Vid utebliven betalning av faktura

Påminnelse

Vi skickar påminnelse på fakturan, om den inte betalas i tid. På påminnelsen står det när den senast ska vara betald. Om fakturan förblir obetald skickas den vidare till inkasso.

Inkassokrav

Om din faktura har gått vidare till inkasso, kommer du att få ett inkassokrav från Visma Collectors. Har du fått ett inkassokrav är det Visma Collectors du ska kontakta om du har frågor om inkassokravet.

Kreditfakturor och tillgodohavanden

Tillgodohavande dras normalt av på nästa ordinarie faktura.

Vid frågor om fakturan

Har du frågor om din faktura är du välkommen att kontakta kommunens servicecenter, se kontaktinformation.