GDPR – så behandlar kommunen personuppgifter
Dataskyddskyddsförordningen (GDPR) reglerar hur dina personuppgifter får hanteras. Läs mer om hur kommunen arbetar med personuppgifter och vem du kontaktar om du har frågor.
Syftet med dataskyddsförordningen (GDPR) är att skydda enskilda individer vid behandling av personuppgifter. Lagen ska bland annat hindra att personuppgifter publiceras på internet. Dina personuppgifter får bara behandlas om du lämnat samtycke till det, eller om det finns stöd för det i dataskyddsförordningen.
Vad är en personuppgift?
Personuppgifter är all typ av information som kan identifiera en levande person – till exempel ditt namn, personnummer, dina kontaktuppgifter, en ip-adress, en fastighetsbeteckning, ljud- eller bildupptagning.
Vad innebär behandling av personuppgifter?
Behandling av personuppgifter är enligt dataskyddsförordningen all typ av behandling som kan göras med en personuppgift. Till exempel att samla in, sortera, lagra, gallra, läsa, sprida, arkivera och kopiera. Eller på andra vis såsom att justera, sammanföra, begränsa, radera eller förstöra.
Vem har ansvar för personuppgifterna?
I Gnesta kommun är det respektive nämnd och tillhörande verksamhet som behandlar personuppgifterna som ansvarar för att uppgifterna behandlas lagligt, säkert och korrekt.
Själva hanteringen av personuppgifterna görs av tjänstepersoner i de verksamheter som lyder under de politiska nämnderna.
Varför behandlar kommunen personuppgifter?
För att kunna handlägga olika typer av ärenden behöver kommunen kunna identifiera den det gäller.
När registreras mina personuppgifter?
Kommunen utför många olika uppgifter som kräver att personuppgifter behandlas. Personuppgifterna behövs till exempel inom skolverksamhet, äldreomsorg, när du ansöker om bygglov, bistånd eller tillstånd enligt miljöbalken.
Kommunen kan också behöva behandla personuppgifter vid olika typer av avtal, till exempel vid anställning. Personuppgifterna kan även användas för statistik eller för arkivändamål. Om du skickar e-post till kommunen kan ditt brev diarieföras.
Samtycke
Personuppgifter som inte är tillåtna enligt dataskyddsförordningen får endast behandlas av kommunen om du gett ditt samtycke. Ett samtycke gäller inte för evigt, du kan dra tillbaka ditt samtycke när du vill. Se relaterad information.
Hur vet jag om mina personuppgifter behandlas av kommunen?
Enligt dataskyddsförordningen har du rätt att få information om och om vilka av dina personuppgifter som Gnesta kommun behandlar.
Du får informationen i ett registerutdrag.
Begäran om registerutdrag
Du kan göra en begäran om registerutdrag på två sätt:
- Digitalt via e-tjänst för registerutdrag. Se relaterad information.
- Begäran i pappersform. Den registrerade behöver då skriva att hen önskar ett registerutdrag, lämna namn, personnummer och folkbokföringsadress, och skicka den undertecknade begäran (original) till:
Kommunkansliet,
Västra Storgatan 15
646 80 Gnesta kommun
Vill du veta mer?
Du är välkommen att kontakta kommunen eller kommunens dataskyddsombud om du har frågor. Du kan bland annat få hjälp om du inte är nöjd med hur kommunen behandlar dina personuppgifter, eller om du vill begära rättelse på grund av felaktig behandling av personuppgifter.
Kommunens dataskyddsombud delas med flera kommuner i Södermanlands län. Du når ombudet via e-post. Se kontakt.
Du kan även få mer information genom att läsa på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida. Se relaterad information.