Tillgänglighet för gnesta.se

Det här sidan beskriver hur gnesta.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från gnesta.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss via mejl, telefon eller besök. Se relaterad imformation.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

skicka e-post till kommunikation@gnesta.se
ring 0158 – 275 000

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

  • Om användaren ökar mellanrummet mellan bokstäverna, kan det krävas sidscrollning för långa ord vilket påverkar läsbarheten.
  • I evenemangskalendern försvinner delar av evenemangens namn när användaren zoomar in på webbplatsen.
  • När texten förstoras, sträcker sig ord utanför menyns gränser, vilket gör dem svåra att läsa. Ä ven delar av rubriker och kontaktinformation kapas av och försvinner.
  • Fokus på knappar med plusikon i undermenyer är inte tydligt. Länkarna ”Lista” och ”Kalender” på sidan evenemang har också otydlig fokus.
  • Filmer om sopsortering finns på flera olika språk, men alla är textade på svenska. Det kan vara ett problem för användare som behöver textning på det aktuella språket som talas i filmen.
  • Den svenska filmen om sopsortering saknar textning och berättarröst. Det kan därför vara svårt för en del användare att kunna ta del av innehållet.
  • I evenemangskalendern är kontrasten mellan texten och bakgrunden låg för tider som hör till evenemang som redan har passerat.
  • När webbplatssökningssidan används på en telefon kan det uppstå ett problem med kontrasten. Kontrasten mellan färgerna på rubrikerna för filtreringen är för låg.
  • Träningsfilmerna ’Sittgymnastik’, ’Träning för seniorer’ och ’Träna hemma’ saknar helt eller delvis berättarröster.
  • När användaren skickar in ett evenemang sker ingen automatisk ifyllnad av e-postadress och telefonnummer.
  • När popupfönster öppnas för att skicka meddelande till redaktör kan användare med tangentbord navigera bakom popupfönstret och det kan vara svårt att få tillbaka fokus i popup-fönstret.
  • När ”Lyssna”-funktionen används har den inget fokus, vilket gör att det är svårt för användare att se var på sidan de är.
  • När användaren kommer till bildspelet på startsidan läses texter som inte syns upp.
  • Den dolda ’Rensa filter’-knappen hamnar i fokus och läses upp av skärmläsare, trots att den inte är synlig.
  • Rubrik i sidfot är inte kodad som rubrik
  • När en användare väljer en bokstav på sidan ’Webbplatsens innehåll A till Ö’, uppdateras innehållet nedan med resultat, men användaren informeras inte om uppdateringen.
  • Fönstret för inställningar av kakor som öppnas läses inte upp direkt.
  • Knapparna i undermenyn har inte tillräckligt bra beskrivning.
  • När ett alternativ är valt i filtreringen på sidan med webbplatssök, informeras inte skärmläsare om vad länken gör. Om en användare klickar på en länk, kommer den inte till rätt plats; istället stängs filtreringen.
  • Sopsorteringsfilmerna saknar beskrivningar när användaren navigerar till filmen.
  • Användare får inte information om vilken sida de befinner sig på i huvudmenyn, undermenyn, samt sidnumreringen när webbplatssökningen sträcker sig över flera sidor.
  • Beskrivningen av starta/stoppa-knappen i bildspelet på startsidan är otydlig.
  • När användaren klickar på länkar med Word-ikonen i webbplatssökningen, laddas ett dokument ner direkt till datorn, men detta kommuniceras inte till användaren.
  • Webbplatsen ändrar det förinställda språket till engelska om huvudinnehållet är på engelska, även om menyn och sidfoten fortfarande är på svenska.
  • Länken ’Translate’ är inte markerad med en språkkod, vilket resulterar i att engelsk text läses upp med svenskt uttal.
  • Evenemangsdatum läses upp före rubriken vilket kan göra det svårt att förstå vilket datum som hör till vilket evenemang.

Pdf-filer på gnesta.se

Alla pdf-filer som publicerats efter 23 september 2018 har inte tillgänglighetsanpassats. Arbetet sker löpande. Kontakta servicecenter@gnesta.se, eller enligt kontaktuppgifter på respektive sida för att få dokumentet skickat i ett annat format.

E-tjänster i e-tjänstportalen e-tjanster.gnesta.se

E-tjänstportalen är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (WCAG 2.1)
Tillgänglighetsredogörelse för e-tjänstportalen

Hur vi testat webbplatsen

WCAG Networks har gjort en oberoende granskning av gnesta.se

Senaste bedömningen gjordes den 20 december 2023.

Redogörelsen uppdaterades senast den 15 juni 2024