Arne Forsén

Arne är lärare i piano och keybord och LEK-kurs på kulturskolan.

Utbildningar

  • Tre år på Kapellsbergs Musikskola, en folkhögskola i Härnösand. Inriktning klassiskt piano, med mycket jazz vid sidan av studierna.
  • Fyra år på Musikhögskolan i Stockholm, musiklärarutbildning med inriktning på piano- och ensembleundervisning.

Yrkeserfarenhet

Sedan examen från Musikhögskolan 1985 har jag frilansat som musiker i en mängd olika sammanhang. Min huvudinriktning har varit jazz och experimentell improvisation, men jag har också arbetat med folk- och världsmusik samt i teaterproduktioner. Sedan 1990 undervisar jag deltid på Musikhögskolan i piano och improvisation. Jag har även undervisat på gymnasier, folkhögskolor och som privatlärare.

Intervju med Arne Forsén

Hur började du spela musik?

– I min släkt finns en tradition av folkmusik och dansmusik, både farfar Sven och farbror Nisse spelade dragspel. Det bidrog säkert till att mina föräldrar tidigt upptäckte att jag hade intresse för musik och en dag stod det en elorgel i vårt hem när jag var runt åtta-nio år gamal. Jag spelade elorgel, både för mig själv och i popband på högstadiet, tills jag började spela akustiskt piano i årskurs nio. Detta till stor del tack vare en underbar och uppmuntrande pianolärare.

Vilken studioinspelning är du mest nöjd med?

– Det kanske är solo-cd:n ”Visa från Dorotea” som jag släppte våren 2019. Det är en cd med enbart piano där jag spelar folkmusik från norra Sverige, framförallt från Västerbotten där jag är uppväxt.

Vad är det roligaste med att vara musiklärare?

– Oj, det var en svår fråga, det finns så mycket som är roligt! Det är härligt att vara en del av ett fint lärarkollegium, men framförallt är det såklart att möta alla elever i olika åldrar och att kunna följa en elev under flera år. Varje elev är en unik person och det är alltid spännande att möta var och ens personlighet för att på bästa sätt kunna vägleda in i musikens värld, utifrån de önskningar och behov som finns hos varje elev.

Kan du berätta om en minnesvärd spelning?

– Ett fint minne är en spelning på Rosenhills Handelsträdgård på Ekerö där vi varje sommar spelade med Sune Spångberg Trio under många års tid. I trion spelade Ulf Åkerhielm kontrabas, även han lärare på Gnesta kulturskola.

Sune Spångberg var en underbar trummis av en äldre generation. På 50- och tidigt 60-tal räknades han som en av de hottaste jazztrumslagarna. I mitten av 60-talet drabbades han av MS och fick hitta ett helt nytt sätt att spela, eftersom hans muskler blivit så svaga.

Att spela med honom innebar att man var tvungen att lyssna på ett extra uppmärksamt sätt, eftersom hans sjukdom gjorde honom väldigt känslig för stress.

Alla spelningar med honom var härliga, men det var en kväll som blev något extra. Trots en ganska liten publik på kanske 50 personer som trängt ihop sig i Rosenhills lada, infann sig en känsla av att vi stod på en stor internationell jazzfestival. Märkligt ändå!

Har du något favoritband eller musiker?

– Då måste jag nog nämna gamla idoler från jazzens värld: pianisterna Thelonious Monk, Bud Powell och Cecil Taylor, samt saxofonisterna John Coltrane, Roland Kirk, Archie Shepp – och många fler.

Från den klassiska världen vill jag lyfta kompositörerna Dmitri Sjostakovitj, Olivier Messiaen och Claude Debussy, samt den svenska pianisten Stina Sundell.

Kan du spela något annat instrument än de du undervisar i?

– Jag spelar rätt många olika instrument, men inte på en professionell nivå. På somrarna spelar jag gärna polskor på fiol eller spilåpipa (det är så jobbigt att ta sig flygeln på semestern). Andra instrument jag fingrar på är dragspel, trummor, gitarr, bas med mera.

Spelar du i något band?

– Under många år spelade jag i gruppen Brus Trio, som turnerade och spelade in skivor – både som trio och tillsammans med gästartister från Sverige och andra länder. Några exempel på gäster är Roland Keijser, Pia Olby, John Tchicai och Roscoe Mitchell.

Nu spelar jag i den nya trion AAM, som fokuserar på fri improvisation. Jag samarbetar också mer sporadiskt med olika musiker, till exempel saxofonisten Jonas Knutsson.

Under många år spelade jag tillsammans med koramästaren Jali Alagi Mbye från Gambia, och vi turnerade regelbundet i Sverige i ungefär tolv år. Jag besökte även Gambia flera gånger för att studera musik och kultur. Tyvärr tog det samarbetet ett hastigt slut hösten 2018 när Alagi plötsligt gick bort.

Berätta om något roligt som hänt dig som musiker eller lärare.

– Det som kanske är det roligaste med att vara musiker och lärare är alla möten med olika människor. Ofta kan det vara personer som är lite udda och som genom musiken hittat en plats i tillvaron. En annan kvalitet är att musik kan ge möjlighet att resa och upptäcka andra platser och länder. Musik är ett universellt språk som öppnar dörrar överallt i hela världen!