takläggare

Hantverkstjänster - undvik dyra missar

Hantverkstjänster fortsätter att vara ett vanligt förekommande problem hos konsumenter. Ta del av våra konsumentvägledares tips om hur du kan undvika dyra missar och tvist med hantverkarna.

Har du varit med om hantverkare som inte dykt upp när de ska? Eller att priset blev dyrare än vad du tänkt dig? En ny altan, installation av solceller eller en köksrenovering - projekten är varierande, men ofta handlar det om mycket pengar och höga förväntningar på slutresultatet.

För att undvika missförstånd och framtida tvister med kunder är det viktigt att ni i förväg pratar igenom vad som ingår och inte ingår i tjänsten.

Kolla upp och jämför

Innan byggprojektet drar igång, kolla upp hantverkarens rykte! Be om offert och jämför mellan olika företag. Kolla även referenser och tidigare projekt som företaget åtagit sig. Lägger du tid på att kontrollera och jämföra företag innan projektet startar är det större chans att du slipper oseriösa eller oskickliga hantverkare.

Skriv avtal

För att minska risken för dyra missförstånd när du anlitar en hantverkare rekommenderar konsumentvägledarna att du skriver ett avtal med företaget om vad som ska göras. Då tvingas båda parter vara tydliga med vad som ska utföras, på vilket sätt, när och vad det kommer att kosta. Detta gör det lättare att klaga och få rätt om man blir missnöjd med arbetet.

Vägledning finns att få

Har problem redan uppstått? Då finns det stöd att få. På Konsumentverkets webbplats "Hallåkonsument" kan du få tips om vad du bör göra när tvist uppstått mellan dig och din hantverkare. Du kan även få goda råd av konsumentvägledarna på servicecenter och av Hallå konsuments vägledningstjänst. Se relaterad information.