Ekonomienheten

Gnesta kommuns ekonomienhet ansvarar för administration av leverantörsfakturor, kundfakturering, in- och utbetalningar, löpande redovisning och bokslut såväl som uppföljning av nämndernas budget.

Enhetens uppdrag är att

  • Upprätta budget, delårsrapport och årsredovisning.
  • Upprätta kommunkoncernens sammanställda räkenskaper.
  • Ekonomiskt samordna kommunkoncernen.
  • Genomföra budgetuppföljningar.
  • Administrera kassafunktionen, in- och utbetalningar.
  • Sköta fakturering och kravverksamhet.
  • Vi ansvarar för samordning av investerings- och finansieringsfrågor
  • Förvalta kommunens pensionsmedel.
  • Ansvarar för kommunens lån.
  • Erbjuda ekonomisk service och utredningar.
  • Ta fram gemensamma anvisningar, nyckeltal och tidsplaner för att göra kommunens arbete med budget och bokslut enklare.
  • Förenkla uppföljningen genom att generera tydliga prognoser och uppföljningsmodeller.
  • Samordning av kommunens interna kontrollrapporter.