Ekonomienheten
Gnesta kommuns ekonomienhet ansvarar för administration av leverantörsfakturor, kundfakturering, in- och utbetalningar, löpande redovisning och bokslut såväl som uppföljning av nämndernas budget.
Enhetens uppdrag är:
- Upprätta budget, delårsrapport och årsredovisning.
- Upprätta kommunkoncernens sammanställda räkenskaper.
- Ekonomiskt samordna kommunkoncernen.
- Genomföra budgetuppföljningar.
- Administrera kassafunktionen, in- och utbetalningar.
- Sköta fakturering och kravverksamhet.
- Ansvara för samordning av investerings- och finansieringsfrågor
- Förvalta kommunens pensionsmedel.
- Ansvara för kommunens lån.
- Erbjuda ekonomisk service och utredningar.
- Ta fram gemensamma anvisningar, nyckeltal och tidsplaner för att göra kommunens arbete med budget och bokslut enklare.
- Förenkla uppföljningen genom att generera tydliga prognoser och uppföljningsmodeller.
- Samorda kommunens interna kontrollrapporter.